onsdag 5 januari 2011

Smörkola

Mmm... Min kära granne hade ett sånt spännande recept på smörkola i sin blogg. Jag var bara tvungen att testa det. Oj, vad gott det blev kan jag lova. Smaken vart lite som de där Werters kolorna. (Osäker staving där... Haha!)

100g smör
2dl grädde
3dl socker
1dl ljus sirap
1tsk vaniljsocker
(2tsk pepparkakskrydda)

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Häll i övriga ingredienser och låt koka tills det uppnår 122 grader. Min vän hade även pepparkakskrydda i. Och denna ska röras i när smeten är klar. Men jag valde att bara göra enkel kola av det hela.
Iaf, häll smeten över ett bakplåtspapper och låt svalna innan det skärs upp till önskade storlekar och former.
Slå med fördel in dessa i små paket av smörpapper. Lite tidskrävande. Men så sött blir det och så fastnar de inte i varandra sen.
Förvaras i kylen.

1 kommentar: