onsdag 5 januari 2011

Lussebullar

Även denna gång lånade jag grannens recept. Hade bestämt redan sen innan att jag i år skulle testa att baka med kesella. Och då erbjöds receptet där mitt framför mig. Så det var bara att testa. =) Denna gång gjorde jag ett experiment med saffran innan bakning. Då vi på jobbet alltid bakar med saffran som är blötlagt i sprit. Och att jag hört om detta någon annan stans tidigare. Så la jag min torra saffran i lite sprit några timmar innan jag skulle baka. Ujj! Vad röd den röran vart. =) Ja, alkoholen försvinner vid bakning sen. Anledningen till blötläggningen är för att ge saffranet en chans att släppa ifrån sig så mycket smak som möjligt innan bakning.

(Här visas mina fina bullar med russin i och till det ett glas kylskåpskall julmust).


50g jäst
150g smör eller margarin
4dl mjölk
1dl grädde
1burk á 250g kesella
1g saffran (Ev blötlagd i någon msk sprit)
1,5dl strösocker
1/2tsk salt
ca 1,7 liter vetemjöl

Sätt ugnen på 225 grader.
Gör som med övrig bulldeg. Smula jästen i bunken. Smält smör och blanda med mjölk och grädde. Värm till fingervarmt. (Använder du torrjäst så värm lite till.)
Blanda mjölkblandningen med jästen och rör om tills jästen är helt upplöst.
Blanda sedan i resten av ingredienserna. Och till sist mjölet. Men ha inte i allt mjöl på en gång. Känn er fram så inte degen blir för hård.
Låt jäsa till dubbel storlek ca 30min. Men jag jäste det dubbla då jag såg ett reportage om just lussebakning för några år den. Kocken rekommenderade att saffransdeg ska jäsa länge för att verkligen få ut smaken ur saffranet.
Iaf... Baka ut till önskad form och låt jäsa ytterligare 30 min.
Grädda ca 8 min beroende på vilken storlek du har på bullen.

Låt det väl smaka!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du testar det jag bakar =)
    Ska fan med testa att lägga det i sprit nästa år! =D

    SvaraRadera
  2. Jamen, VARFÖR ska man blötlägga saffran i sprit innan? Blir det mer smak? Eller blir det lättare att blanda ut det med resten sen? Berätta! Jag är nyfiken.

    SvaraRadera