måndag 17 januari 2011

Fläskpannkaka

Helt klart en mycket enkel favorit här hemma. Har testat många olika recept på ugnspannkaka. Men just detta är det som funkar och smakar bäst enligt mig. ;) 

Fläskpannkaka

2 paket bacon
1liter mjölk
ca 6-7 dl vetemjöl
5 st ägg
Lite salt och socker

1. Sätt ugnen på ca 200grader. Skiva/klipp bacon och stek. Knaperstek inte då det inte smakar så mycket efter gräddningen. Låt svalna en aning.
2. Häll drygt hälften av mjölken i en skål och vispa ner mjölet. Tillsätt sen resten av mjölken och vispa till jämn smet.
3. Tillsätt ägg, ett i taget. Vispa och tillsätt lite salt och socker.
4. Blanda i bacon i smeten och häll det sedan i en VÄLSMORD långpanna. Fördela gärna baconen jämt över pannan innan den ställs in i ugnen. Kan vara trist med bitar med för lite/mycket bacon.
5. Grädda mitt i ugnen tills den fått fin färg.
6. Tag ut och låt vila ca 10 minuter innan den skärs och äts.

Låt det väl smaka!

11 kommentarer:

  1. En fråga bara: Någon anledning till att du tillsätter äggen i efterhand?

    Liebe

    SvaraRadera
  2. På blogg.se framsida=) Kram

    SvaraRadera
  3. Aha... Där ser man... det måste testas...

    Liebe

    SvaraRadera
  4. fleskepannekake er kjempe godt!

    SvaraRadera
  5. Nej =) int samma, jag tävlar ut den hära:
    http://millahoman.blogg.se/2011/january/vinn-en-tavla-1.html

    den är också fin!
    Kunde bara int hålla mig.. behövde verkligen en talva om man nu får lägenhet, har alltid annars i mina lägenheter haft ingenting på väggarna :(kram

    SvaraRadera
  6. Ja ska göra den andra idag oh låta den stå till söndag ialalfall..
    ska tetsa degen ikväll tror jga & se om den bliit bättre

    SvaraRadera
  7. Ja jga tycker det! Hoppas bara att det andra blir bra, då ska jag testa att göra igen :)

    SvaraRadera
  8. Men tack du :) vad roligt att även du hittat dit :)

    SvaraRadera
  9. Ja men verkligen :) jag är precis nystartad så det är inte alls så underligt ;) Finns även på facebook: kristin lundberg-photography där jag lägger upp erbjudanden och lite annat skoj :)
    Hur gamla är de små nu?

    SvaraRadera
  10. Svar: Närå, det finns ingen risk att eskilstunabon inom mig försvinner nånstans! Jag kommer definitivt alltid prata som jag alltid gjort. Ingen dialektkameleont här inte.

    Jag vet inte hur framtiden kommer att se ut, men så länge jag pluggar lär jag bo kvar. Nä, det är faktiskt inte så farligt stressigt här. Visst, det är mer folk som rör sig här, men samtidigt är ju ytan att röra sig på större.

    SvaraRadera