måndag 17 januari 2011

Jordnötskaka

Här kommer en klar favorit till tex julgodis. Men tycker allt att det passar som kaka till kaffet också. =) Varför måste man ha jul som ursäkt till att baka något gott??

Jordnötskaka

2dl ljus sirap
1dl socker
1dl kokos
1tsk vaniljsocker
1 burk jordnötssmör
1liter corn flakes (Jag använde i detta recept rice crispies. Mycket godare).
Smält choklad
Ev. lite strössel för syns skull

1. Smält allt utom flingorna och chokladen i en kastrull och rör om ordentligt.
2. Tag av kastrullen och rör ner flingorna. Rör tills allt ser väl blandat ut.
3. Häll ut på en plåt/bricka med bakpapper på och fördela jämt tills kakan är i önskad tjocklek. Kavla gärna mellan två bakpapper för ett jämnare resultat.
4. Smält lite choklad och bred det över kakan. Ha på strössel innan chokladen stelnat, om så önskas. Låt svalna något och skär eller tryck ut med formar till önskad form.

Förvaras i tät burk i kylen. Gärna mellan smör/bakpapper så de inte fastnar i varandra.

Låt de väl smaka!

2 kommentarer:

  1. Ja gubben skulle ju bli glad om jag bakade såna... är själv inte så förtjust i de där kakorna... jag och nötsmak går inte ihop riktigt...

    Liebe

    SvaraRadera
  2. Jag gör också dessa fast jag klickar ut dom i småbrödsformar istället. Gotti!!!!!

    SvaraRadera