fredag 14 januari 2011

Sandras Chilisoppa


Detta är ett litet ihopkok jag testade för några år sedan. Men receptet har testats fram och gjorts om många gånger innan slutresultatet... Min egna soppa! =D Men svårt att sätta ner den i recept då jag nästan alltid lagar mat på fri hand utan mått. Men skriver ner det mycket i "ca".
Den har alltid fått gott betyg och är efterfrågad i min familj. Testa gärna, ändra gärna om ni så önskar. God är den iaf!


Sandra's Chilisoppa

ca 500g nötfärs
2-3 vitlöksklyftor eller efter smak
RIKLIGT med Santa marias Chili-grillkrydda
1 burk krossad tomat
1-1,5 liter vatten
1 stor eller två medelstora purjolökar (Smaksak)
2-3 paprikor (Gärna annan än röd för synens skull)
ca 2-3dl Heinz chilisås (Efter smak)
1 burk minimajs
Några morötter
1 tärning kött eller grönsaksbuljong
1 burk böngroddar
Salt och peppar, ev någon skvätt kalvfond


1. Bryn färsen tillsammans med pressad eller finhackad vitlök. Strö över kryddorna och låt fräsa med en stund. Flytta över till en stor gryta/kastrull som rymmer allt.
2. Häll i den krossade tomaten i grytan tillsammans med purjolök, morötter, minimajs, chilisås, buljongtärning och vatten. Salta, peppra och koka.
3. Hacka paprika till lagom stora bitar och stek en stund för lite färg. Tycker paprikan blir mycket godare om man får fräsa på den lite innan man kokar den. Lägg den i grytan. 
4. Låt koka tills morötterna och paprikan blivit mjuka. 
5. Ha i böngroddarna och låt koka med tills de blir varma.
6. Smaka av med ev mer chilisås, chili-grillgrydda och salt. För lite extra "piff" kan man även smaka av med färdig kalvfond.

Servera med gott bröd med en god ost till.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. Jag vet att denna soppa är riktigt god. För jag har faktiskt smakat den. En riktig hit i familjen!

    (Jag har ett litet tips igen (Ursäkta om jag är tjatig med tips. Hehe!) och det är att du skriver ingredienserna i den ordning du använder dem. Till exempel att du skriver vitlök direkt efter nötfärsen i listan. För att göra det lättare för läsaren, menar jag. Om du vill tipsa mig om nåt i min blogg, feel free, för att ge igen. Hehe!)

    SvaraRadera