måndag 7 februari 2011

Smidigt med de små knölarna...


Idag var en sån där dag då man inte hade någon lust att laga någon mat. Eller snarare, allt fattades för det man var sugen på.
Så jag roade mig med något som egentligen är ganska kul. Leta genom skåpen och helt enkelt hitta på något. Fast måste erkänna att det blir bara av när inte gubben är hemma. Han brukar vara lite tveksam till att testa sånt som bara är ihopplockat.

Idag hittade jag...
*Potatis
*Pulversås (Kantarell)
*Ost-Schnitzel

Var lite tveksam till såsen. Men funka. ;)

För några dagar sen testade jag att förkoka egna potatisstavar för att sen göra strips av dessa. Verkligen kalasgott. Här hemma blir det inga mer köpta strips kan jag ju säga. ;)
Har testat tidigare det här med potatis i ugn... Men tycker det är svårt att få dom ordentligt klara. Sen brukar det alltid ta sån tid.
Att förkoka dom några minuter gjorde verkligen skillnad. 

Recept
Ett gäng potatisar
Salt & ev krydda efter smak
Olja

Skala och skär potatis i stavar. Förkoka i lättsaltat vatten ca 5-10 min.
Häll av vattnet och lägg ut på plåt och bakplåtspapper.
Ringla lite olja över potatisen.
"Grädda" på ca 250 grader i övre delen av ugnen tills potatisen fått önskad färg och krispighet.
Smaka av med salt och ev önskad krydda

2 kommentarer:

  1. skall ta det och prova att förkoka potatisarna.. fastnade de i plåten som jag tycker att de alltid lyckas göra?

    SvaraRadera