tisdag 1 februari 2011

Hemmagjort Rocky-Road glass


Ett väldigt lyckat test om jag får säga mitt. Mycket godare än närmaste köpvariant: "Texas pecan".
Gjord med grädde, mjölk, vaniljstång, äggulor, socker, salta jordnötter och mini-marshmallows. "Ripplad" men lite *dulce de leche.
Blandad i liten hemma-glassmaskin.
Den var dock inte så smaskens när den var direkt från blandaren då det upplevdes mer som mjukglass blandad med för mycket kolasås.
Men nu, 2 dagar sen jag gjorde den så är den smaskens. Tror den behöver stå och verkligen frysa till sig även fast man använt glassmaskinen.


*En oöppnad burk med kondenserad mjölk som man kokat i 2-3timmar. Blir som kolasås... SMASKENS!

4 kommentarer:

  1. Okej, nej min vart lite kladdig, ska testa med min sp ikväll när kim ska på handboll

    SvaraRadera
  2. Glassen var god men som vi båda sa så är den nog godare ordentligt fryst. Vilket den inte hann blir riktigt när vi smakade. Men man måste gilla nötter om man ska äta den, jag hade gärna sett dem lite mindre.

    Liebe

    SvaraRadera
  3. Ja men det är väl klart att man går efter receptet när det är första gången. Det var bara min spontana reaktion, men å andra sidan är ju inte nötter nån stor favorit hos mig. Glassen däremot var god, gräddigt len. Kolasåsen var helt okej oxå. Marshmallows i var oxå gott.

    SvaraRadera
  4. För min del var det lite konstigt med salt i glassen men konstigt på ett positivt sätt. Vet inte riktigt vad man skulle kunna ha i stället.

    SvaraRadera