torsdag 17 februari 2011

Busenkel korvgryta


Detta är ett utav mina enkla recept som också används flitigt här hemma. Kanske för att Nea är galen i korv och gubben är förtjust i svartpeppar?? Hur som haver... Testa gärna. Verkligen busenkelt!

Sandras korvgryta

Ca 500 g Falukorv
1 st gul lök
1 burk krossad tomat
1 tärning grönsaksbuljong 
1/2-1dl Heinz chilisås
salt och svartpeppar (grovmalen)
Ca 1-1,5 liter vatten
(Ev. någon form av redning. Jag reder inte då jag föredrar den lösa såsen).

Hacka och fräs lök i en panna tills den blir mjuk. Häll över i en större kastrull/gryta.
Skär sedan korven till lagom stora bitar, fräs sedan till den fått fin färg. Blanda sedan tillsammans med övriga ingredienser i grytan/kastrullen.
Låt koka kanske en 30 min. Men kan koka längre för att verkligen koka in tomatsmaken i korven och så att löken näst intill kokar sönder.
Smaka av med ev. mer salt, peppar och chilisås. Gott att ha i är även Santa Maria's chili-grillkrydda.
Red ev. av tills såsen når önskad tjocklek.

Jag brukar servera med ris. Men passar även till kokt potatis. Funkar även att göra det som en korvsoppa, då kan man koka ner mindre potatisbitar direkt i grytan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar