onsdag 22 december 2010

Roligt med Engelska Pepparkakor...

Här hemma kör vi inte med något, vad jag kalla klassisk recept på pepparkakor. Mor min har i alla år bakat sk. Engelska Pepparkakor.
Hur ska man enkelt beskriva hur de smakar?? Hm... Enda jag kan komma på är att man bakar de tunt så smälter de nästan i munnen och har väl en liten doft och smak av ingefära.
Det här roade jag mig med i år. =D



Engelska pepparkakor
1½ dl ljus sirap
2 hg brun farin
1 msk malen ingefära
15 droppar cedro. (Citron/citrusarom antar jag. Finns i vanlig butik vid livsm.färgerna)
175 g smör eller margarin
1½ dl vispgrädde
1 msk bikarbonat
ca 750 g vetemjöl

1. Sirap, smör/margarin. socker, kryddor och cerdro röres kallt till jämn smet.
(Degen görs för hand.)
2. Vispa grädden, inte för lös.
3. RÖR försiktigt ner grädden i smeten.
4. Blanda mjöl och bikarbonat och blanda med "kryddsmeten". Smart kan ju vara att inte blanda allt mjöl med bikarbonaten. Utan känna sig fram så det inte blir allt för mycket mjöl i degen.
5. Täck över och låt stå i skålen/bunken över natten. Jag ställde den i kylen. Den kan bli lite hård av kylan. Men ta ut degen ett tag innan bakning bara så är det löst.



Årets pepparkakshus, framifrån. Riktigt nöjd.
*Kristyr i olika färger.
*Smarties
*Figurer i pepparkaka. Formar lånade av dotterns modelleraset. ;)
*Snön är siktat florsocker.
Och så har vi från baksidan.

Här har vi familjens stora hjärtan att hänga upp i fönstret.
Riktigt fina när de väl var på plats med rött band och allt.
*Kristyr i olika färger.
*Smarties


Så, här var mitt bidrag till husbaksdjungeln. ;) Se om jag lägger upp en bild på kakorna också. De ligger på datan som jag ännu inte får igång.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar