söndag 24 april 2011

Lövbiffgryta

(Recept längre ner)

Här har vi ännu en variant på vad våren i matväg är för mig... Vår=vårkänslor, eller hur? Ja, för mig är det så att man blir lite sådär extra kär på våren. 
Hur som. Detta är en rätt som jag lagade väldigt ofta när jag och sambon träffades. Så den ger mig lite extra varmt och hjärtat. 
Och för lite extra krydda så tittade även vårsolen fram och belyste min mat när kameran kom fram.

Vill ni läsa mer om tävlingen eller själva vara med och bidra med "vårmat"?
Titta då in på länken här nedan.


Lövbiffgryta
(Görs med fördel i gryta, inte stekpanna pga storleken på pannan)

ca 400g strimlad lövbiff
(ev. lite smör/olja till stekning)
150g bacon
1st stor purjolök
2-3klyftor vitlök
3msk soya
1-2msk sambal oelek 
2,5dl cream fraiche paprika/chili
5dl naturell cream fraiche
5dl vatten
1/2 röd paprika
Salt och vitpeppar


Strimla bacon väldigt fint och bryn tills de fått fin färg. Lägg i den strimlade lövbiffen och pressad/riven vitlök sen salta, peppra och låt bryna tills köttet fått lite stekyta.
Skölj och skiva purjolöken grovt, ca 2cm stora. Lägg i tillsammans med köttet och i med soya, sambal oelek. 
Låt steka några min.
I med båda cream fraiche, 5dl vatten och paprikan.
Låt puttra, inte stormkoka i ca 40-60min. Smaka av med ev lite mer salt och peppar.

Serveras i detta fall med buljong-kokt ris. Alltså vanligt enkelt matris kokt efter dubbelt så mycket vatten som ris, men ersatt helt eller delar av saltet med grönsaksbuljong. Smaskens!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar