söndag 24 april 2011

Köttbullar med fetaost och tagliatelle


(Recept längre ner)

Ja, nu har det vart bra tyst här i bloggen ett tag. Har som vanligt haft många idéer men inte haft orken. Fy på mig!
Men nu ska jag dra till och ta min chans i en mattävling... Att få ner i mat vad våren är för en själv. För mig är det inte så mycket vad som är i eller någon speciell ingrediens. Utan på våren är känslan av nytt bra härligt. Alltså, i detta fall. För mig nya recept, tester och varianter. 
Denna är min egna variant på ett recept jag hittade tidigare under året. Så det är både nytt, testat och omgjort helt efter min smak. 


Så håll tummar och tår. Och såklart, testa gärna. Vart väldigt gott! =)


Vill ni läsa mer och kanske testa lyckan med vad vår i matväg är för dig? Använd länken nedan...


Köttbullarna
500g nötfärs
1st vitlöksklyfta
75-100g fetaost
Lite rivet skal från citron. (Knappt en halv i denna)
1-2msk fond (I denna kalvfond) 
1st ägg
Salt och svartpeppar

Sås
1-1,5dl vatten + 1/2 buljongtärning (grönsaks)
1msk balsamvinäger
Någon matsked smör/margarin
ca 1-2dl matlagningsgrädde
Hackad, färsk persilja efter smak. (2-3msk - 1/2 dl)


Rör ihop nötfärsen övriga ingredienser även fonden. Riv/pressa vitlök och smula fetaosten.
Forma köttbullar i önskad storlek och stek lätt i smör. Behöver inte steka helt igenom då de ska puttra med såsen en stund sen.
När sista omgången med köttbullarna är gjorda, så häll tillbaka alla i pannan igen och häll i vattnet + buljongtärningen, balsamvinäger och någon matsked smör/margarin.
Låt puttra några minuter och rör om då och då.
Avsluta med att röra i grädden och den hackade persiljan.
Smaka av med ev mer salt och peppar.

Koka gärna pastan medan köttbullarna puttrar i såsen. Slå ihop allt och toppa/strö ev mer persilja över om så önskas.

Serveras med tagliatelle. Men någon annan pasta skulle också passa bra.







1 kommentar: